Skab gode ambassadører i både en fyret og hyret medarbejder

Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

(Arbejds-)livet er foranderligt, og selvom det at blive opsagt måske ikke ligefrem kan kaldes ”the new normal”, så har tiden med livstidsansættelser haft sin tid. I Danmark er outplacement og exit strategier ikke nye begreber indenfor HR. Alligevel er der stadigvæk virksomheder, der ikke lige har taget stilling til, hvordan de forholder sig som virksomhed, når de en dag skal sige farvel til dygtige kollegaer. 

Skal du fyre eller hyre?

Vi har et arbejdsmarked som er i konstant forandring. Nogle virksomheder råber stadigvæk højt efter manglen på de rette kompetencer, andre er begyndt at skære i budgettet for at holde på deres nuværende medarbejdere selvom ordrerne er nedadgående. Og så er der også virksomheder, der lige nu er nødsaget til at sige farvel og sende gode medarbejdere på et ufrivilligt næste skridt i deres karriere.

Opsigelser- the new normal.

(Arbejds-)livet er foranderligt, og selvom det at blive opsagt måske ikke ligefrem kan kaldes ”the new normal”, så har tiden med livstidsansættelser haft sin tid. Alligevel ser vi ikke en egentlig kultur for opsigelser her i Danmark.  På tysk har de begrebet ”Trennungskultur” af Laurens Andrzejewski, som i mere end 10 år har forsket i ”adskillelseskultur” og i Sverige; ”Outplacement-fonde” a la barselsfonde.

I Danmark er outplacement og exit strategier ikke nye begreber indenfor HR. Alligevel er der stadigvæk virksomheder, der ikke lige har taget stilling til, hvordan de forholder sig som virksomhed, når de en dag skal sige farvel til dygtige kollegaer.

Tag stilling til opsigelsesprocessen

Lars Pelch har rådgivet virksomheder om exitstrategier og outplacemenforløb de sidste 15 år. Han opfordrer virksomheder til at se opsigelsesprocessen med alvor og ansvarlighed.

”Det er en kunst at skabe tryghed i organisationen i en verden af usikkerhed og forandring. Det kræver fuld transparens for at undgår rygter, mytedannelser, illoyalitet, svækket tillid og motivation”.

”Når du som leder skal opsige medarbejdere, er det vigtigt ikke at undervurdere de komplikationer og bivirkninger en opsigelsesrunde kan medføre. Alle faktorer skal medregnes. Det handler ikke kun om selve processen, men også om holdninger og handlinger – noget vi udmærket kan kalde kultur”.

”Virksomheder bør derfor tage stilling til, hvordan en evt. adskillelse ville skulle forme sig på lige fod med en ansættelsespolitik” anbefaler Lars Pelch.

Forbered opsigelsen.

Forberedelse, forberedelse og atter forberedelse. Opsigelser, uanset om det er mange eller enkeltstående, er en stor indgriben i menneskers liv og virksomhedens kultur.

Forbered forløbets “før – under – og efter” og fokuser på de fortællinger, der skal komme efter krisen. En klar og åben kommunikation under og efter krisen skaber gennemsigtighed og kan være med til at minimerer usikkerheden hos de tilbageblivende medarbejdere.

”Jo bedre forberedt, du som leder er på opgaven, jo mere værdigt forløber det for alle – og jo bedre kommer både virksomhed, tilbageværende kollegaer samt berørte medarbejdere videre og frem mod det nye” understreger Lars Pelch.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gode råd og tips så du er klædt på til arbejdsmarkedet