Skal du på ferie?

Vidste du, at den gode ferie begynder allerede ugen op til…. 

Af Louise Dinesen, Chefpsykolog i Hartmanns

Du kender det garanteret godt. Ugen op til sommerferien er hæsblæsende. Opgaver, der skal lukkes, planer, der skal forberedes, kunder, der skal have det sidste leveret og måske en overlevering til en kollega, der skal tage over i dit fravær. 

Den type start på din ferie er usund, fordi du belaster dit mentale system, og udsætter dig selv for unødig arbejdsmængde og tidspres. 
Louise Dinesen, Chefpsykolog i Hartmanns, ser det i mange af landets organisationer, hvor det er mere reglen end undtagelsen, at folk går på ferie med håret strittende helt tilbage og har en støvsky efter sig, fordi de kører i allerhøjeste gear på vej ud ad døren mod varmere himmelstrøg. 

Man bruger typisk den første uge på bare overhovedet at indstille sig på, at man har ferie. Ja, så er den første uge allerede gået. Det er ikke hensigtsmæssigt, advarer Louise Dinesen. Vi har brug for at slappe af. Det er en god investering for alle – men mest af alt for en selv. Det giver dig ikke noget at flytte dig fysisk, hvis du mentalt stadig kører ræs på kontoret. 

Til daglig rådgiver Louise Dinesen inden for psykosocialt arbejdsmiljø i både private og offentlige organisationer. Her får du Chefpsykologens gode råd til, hvordan du skal tilrettelægge ferien – både før, under og efter. Ferien starter nemlig allerede i ugen op til din ferie. Du kan også som leder være med til at sætte rammerne for, at dine medarbejdere kommer godt på ferie. 

At gå hæsblæsende på ferie er ikke anbefalelsesværdig. Læs her chefpsykologens gode råd
At gå hæsblæsende på ferie er ikke anbefalelsesværdig. Læs her chefpsykologens gode råd

Før ferien

Først er det jo vigtigt overhovedet at holde ferie, og gerne i tre sammenhængende uger, da forskning peger på, at det først er i den tredje uge, at hjernen er koblet helt fra og har restitueret nok, til at tage en tur i to kvartaler mere inden juleferien. (kilde:www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/forsker-skadeligt-med-kort-sommerferie) Få mentalt ro og skab et godt overblik. I ugen op til du går på ferie bør bunker og post-its afklares.  

  • Det er en god idé at forsøge at strukturer din mailboks i mapper og fordel gerne opgaver. Hvis der er udeståender, vil din hjerne stadig tænke på de uafsluttede opgaver og dermed bruge energi. Louise Dinesen anbefaler at arbejde med 3-mappe systemet.
    1. To dos efter ferien. 2. Afventer andre. 3. Arkiv til afsluttede opgaver. 
  • Få afsluttet de opgaver, der er realistiske at få afsluttet og brug 3-mappe systemet. Overdrag evt. de opgaver, du ikke kan nå, men som der skal tages action på i din ferie. 
  • I forlængelse af dette, kan det være en god ide at få et overblik over, hvad der skal ske efter sommerferien. En god plan giver en god opstart og ingen overraskelser. 
  • Sæt et møde op med dig selv den allerførste dag, du er tilbage fra ferie. Gerne et langt møde, så du signalerer til dine kollegaer, at du er tilbage og får skabt dig en god platform for årets sidste to kvartaler. 
  • En god forventningsafstemning er altid godt. Både med din nærmeste leder og din familie. Skal du af den ene eller anden årsag arbejde i din ferie, er det vigtigt at have afstemt forventninger, så det ikke går ud over ferien. Aftal med dine medrejsende, hvordan du kan arbejde således, at det generer de andre mindst muligt. Afstem også med din chef. Måske er det slet ikke nødvendigt at arbejde i ferien, men en forventning til dig selv, som du selv har skabt, men som lederen ikke har til dig.  
     

Dagen oprinder, du går i dag på ferie

Ugen igennem har du trappet ned, og det er nu sidste dag, hvor du skal have ønsket dine kollegaer god ferie og få styr på de sidste paragraffer. Sørg for at sætte hele dagen af anbefaler Chefpsykologen.

  • Brug dagen på at afslutte de ting, som skal afsluttes i følge din plan. Overdrag de opgaver, som skal overdrages. Jo mere du har overdraget, jo mindre bruger din hjerne kapacitet på at tænke på det i ferien. 
  • Sørg for ikke at have nogle møder, så er du nemlig nede på system 2, (den refleksive del af hjernen, som i gennemsnit stiller 1 time og 20 min. til rådighed hver dag.  Det vil gå ud over de opgaver, du skal afslutte og de overdragelser, du skal foretage.(Kilde. Daniel Kahneman “Thinking fast and slow” 2011)
  • Ryd helt op på skrivebordet. Fysisk rod kan også rode inde i hovedet. Derudover er der fare for, at du måske har glemt, om du egentlig fik handlet på denne post-it eller ej.  Det er måske slet ikke noget problem i disse GDPR-tider. 
  • Sørg for at lave et autoreply både på din mail og en god telefonsvarer. Fortæl hvor lang tid du er væk, og hvem man kan kontakte i dit fravær. Det er ikke altid hensigtsmæssig blot at henvise til receptionen. Gør det kvalificeret. Med denne forberedelse er sandsynligheden for, at du føler dig forpligtet til at tjekke e-mails og aflytte din telefonsvarer væsentlig mindre. 
  • Hvis din private og arbejdstelefon er den samme, kan du med fordel slå din exchange-konto fra på din telefon. Der er ikke noget, der slettes. Du har simpelthen bare ikke muligheden for at læse dine mails på din telefon. Det er nemt at slå til igen efter ferien. 

Så er du stærkt tilbage – frisk, veludhvilet og fuldt genopladet

Følg den plan du lagde, før du gik på ferie. Du har booket et møde med dig selv. Husk at ære det møde. Giv dig selv rum til at komme godt i gang – en god start er altafgørende, siger Louise Dinesen.

  • Du har booket dig selv, så du burde ikke have nogle møder den første dag. Hvis du har mulighed for det, kan det være en god idé at sætte sig i et lokale nogle timer i løbet af dagen og få styr på din mailboks og skabe et overblik over de opgaver du skal i gang med – også dem du før ferien parkerede som ”to-do’s”. Læg en god plan for resten af ugen. 
  • Dine kollegaer er helt sikkert glade for at se dig. Send tydelige signaler til dem, at du er tilbage – fra ferie vel at mærke. Det betyder, at de ikke skal ”overrumple” dig, så du ikke får et ben til jorden. Flere virksomheder bruger fysiske symboler, så som et flag eller lign., så ved kollegaerne, at denne kollega lige er landet og måske mentalt stadig står ved bagagebåndet. 
  • Du er springfyldt med energi og passion, men det vigtigt ikke at drøne der ud af den første uge, advarer Louise Dinesen. Du risikerer at miste kontrollen, og det kan belaste dig. Start blødt ud. Du skal nok komme til at give den gas. 
  • Du kan også selv være en god kollega og ligeledes lade dine kollegaer lande godt efter ferien præcis efter de samme principper, som du selv lige er blevet inspireret af.

Chefpsykolog, Louise Dinesen, fortæller, at alle mennesker jo er forskellige. Men grundlæggende har hjernen og kroppen brug for restitution, og det kræver sit menneske i et præstationssamfund, at få skabt den gode plan både før under og efter ferien. 
Nogle mennesker bruger nærmest mere energi på at spekulere på mailboksen, hvis de ikke må/kan tjekke den, end hvis de blot lige får kigget. Det vigtigste er, at man kender sig selv og sine grænser godt afslutter, Louise Dinesen.  

Kilder: 
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/forsker-skadeligt-med-kort-sommerferie
Albert Gjedde – Hjerneforsker på KU
Daniel Kahneman “Thinking fast and slow” (2011)