Afbrudt
Arbejdsmiljø

26. april 2021

Af Kasper F. Andersen, Konsulent

Se på det psykosociale arbejdsmiljø med de økonomiske briller

Ser du som leder på din virksomheds psykosociale arbejdsmiljø med samme briller som, du ser på virksomhedens økonomi?

Det psykosociale arbejdsmiljø kan for nogen være et vidt begreb. Det er svært at tage temperaturen på det psykosociale arbejdsmiljø.  Det er svært at måle direkte, da det psykosociale arbejdsmiljø ikke fysisk kan ses og så alligevel…måske det kommer til udtryk hvert tredje år i den klassiske APV-måling?

Læs mere
”Nærheds-, trivsels- og udviklingsdialog”

25 marts 2021

Af Ida Jiman,Marketing koordinator

Zoom ind på medarbejderens trivsel 

Mød Mette- Marie vores ”nye” HR and sales Consultant i region vest. Mette-Marie er en af vores medarbejdere, der under vores ”Nærheds-, trivsels- og udviklingsdialog” fik sat ord på, at hun i virkeligheden godt kunne tænke sig nye udfordringer karrieremæssigt.

Læs mere
Har du spurgt dine medarbejdere om de trives?

Har du spurgt dine medarbejdere om de trives?

3. marts 2021

Af Pia Sandengen, Head Of Marketing Communication og Ida jiman, Marketing Koordinator

Er der noget vi er stolte af i Hartmanns, så er det vores kultur. Kultur er jo svær at beskrive. Men forestil dig et åbent kontor, hvor du ofte hører grin og latter. Vi har det nemlig rigtig sjovt, imens vi arbejder. Vi kender hinanden godt. Vi stoler på hinanden og har tillid til at vores kollegaer vil os det bedste.

Læs mere
Skab stærke teams og en resiliens virksomhedskultur

Skab stærke teams og en resiliens kultur under corona 

24. februar 2021

Af Lene Eriknauer, Psykologisk Chefkonsulent

Resiliens er et psykologisk begreb for evnen til at håndtere stress og kriser eller anden modgang. En resiliens kultur er hurtigt til at modstå eller tilpasse sig krisen og ”komme igen” – bounce back og forward – med fornyet kraft. 

Læs mere
Future of work- med eller uden stiletter

Future of work- med eller uden stiletter

19. februar 2021

Af Ida Jiman, Marketing Koordinator i Hartmanns

Sidder vi virkelig i 2021 og diskutere om kvinder kan blive taget seriøst, hvis de har stiletter og gør noget ud af deres udseende udbrød vores CEO Anne-Mette Ravn, da vi nævnte debatten på LinkedIn om kvinders påklædning på arbejdsmarkedet. 

Læs mere

Sådan kommer du godt tilbage efter sommerferien

28. juni 2020

Armene er helt oppe over hovedet – batterierne er ladet op, familien er plejet og du er klar til kamp. Men kaster du dig hovedkulds ud i arbejdet med møder, overarbejde og alenlange to do-lister er kræfterne hurtigt brugt op. Det er hyper vigtigt at komme godt fra start med en blød landing. Læs artiklen her og kom godt tilbage på arbejde både fysisk og mentalt.       

Læs mere
corona ledelse kriseledelse debriefing

51% af de danske lønmodtagere oplever, at ledelsen på deres arbejdsplads er gode til kriseledelse

7. maj 2020

Af Louise Dinesen og Lene Eriknauer

En ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Voxmeter A/S viser, at mere end 50% af lønmodtagerne oplever, at ledelsen på deres arbejdsplads er gode til at kriselede medarbejderne igennem COVID19. Undersøgelsen viser imidlertid også, at mere end  20% af lønmodtagerne er uenige i, at ledelsen har været gode til at kriselede.

Læs mere
hold motivationen oppe under corona krisen

Hvordan holder vi gejsten oppe i corona-kaos?

30. marts 2020

Af Sara Pihl Hansen

To uger er nu gået, hvor børnene kravler på væggene, alt imens vi i hærdigt forsøger at holde styr på vores beredskabsplaner og online-møder. Måske er kadencen ved at falde lidt, måske er motivation også på nedtur og måske begynder en tomhed at sætte ind for såvel ledere som medarbejdere.

Vi kan som ledere bruge kriser som et vendepunkt for noget nyt, og derigennem sikre fortsat motivation. Vi må ikke spilde krise-tiden, vi må bruge tiden på at planlægge fremtiden og blive gode til fremtiden! Men hvordan holder vi motivationen oppe?

Læs mere

Erhvervspsykolog Louise Dinesens råd til arbejdslivet

27. marts 2020

Af Benedicte Borelli

Louise Dinesen er chefpsykolog i Hartmanns A/S og har speciale i kriserådgivning og arbejdsmiljø. Vi har spurgt hende, hvordan ledere såvel som medarbejdere bedst håndterer ændringerne i vores arbejdsliv.

Læs mere

Ledere skal yde omsorg: Sociale relationer er afgørende i en krisetid

19. marts 2020

Af: Mikkel Kamp, journalist

I en krisesituation skal ledere sørge for hyppig og stabil kommunikation med medarbejderne. De skal yde omsorg og huske sig selv, fortæller chefpsykolog Louise Dinesen.

Læs mere
corona ledelse tillidsvalgte

Tillidsvalgte er afgørende under Coronakrisen

16. marts 2020

Af Louise Dinesen, Lene Eriknauer & Mette Gyde Møller   

Ingen havde forudset, at vi i Danmark skulle håndtere en Corona-krise. Lige nu kæmper arbejdspladser med at sikre sine ansatte og organisationens fremtid. Selv under alvorlige forandringer, skal ledere sikre det psykosociale arbejdsmiljø for ansatte.

Læs mere
Bæredygtig ledelse

Folkemøde-mareridt eller ledelse af bæredygtighed?

21. juni 2019

Af Louise Dinesen, Chefpsykolog og Mette Gyde Møller, Direktør for forretnings- og strategiudvikling i Hartmanns

Folketingsvalget med betegnelsen "klimavalg", VL døgnet "Verdensmålene LIVE", Folkemøde på Bornholm med FN's verdensmål som ramme og en stadig stigende debat om bæredygtig ledelse har sat noget væsentligt på spidsen; Først at bæredygtig ledelse anses for at være "the shit" inden for ledelse.

Læs mere

Det bæredygtige arbejdsliv kræver tryghed og gode relationer

11. april 2019

Af Mette Gyde Møller, Director Business Development & Strategy

På jobbet er vi hinandens arbejdsmiljø. Vores sociale relationer på arbejdspladsen rummer både potentialer, gråzoner og risici når det handler om vores trivsel og ressourcer som organisation.
 

Læs mere

Arbejdsmiljø og ledelse er afgørende for at tiltrække medarbejdere

1. april 2019

Af Mette Gyde Møller, Director Business Development & Strategy

Hartmanns foretog i første kvartal en rundspørge blandt 887 respondenter i vores netværk. Vi ville afdække aktuelle tendenser omkring jobsøgning og tiltrækning af kandidater.

Læs mere

Konflikt mellem ledere er et overset tabu

1. februar 2019

Af Louise Dinesen Chefspykolog Hartmanns

Interne problemer mellem ledere er nemlig ikke noget, vi taler højt om, selvom de kan få omfattende konsekvenser.

Læs mere

Sætninger dine ansatte ikke gider at høre på

17. januar 2019

af Louise Dinesen Chefpsykolog Hartmanns og Stephen Holst Cand.mag IDA

Vi glemmer det! Nemlig at sprog skaber virkeligheder, og at gængse fraser og vendinger på arbejdspladsen, skaber tanker, følelser og reaktioner, der kommer når man gør det.

 

Læs mere

”Nej, Anne-Mette, vi må ikke lyve..."​ sagde en medarbejder til mig...

18. november 2018

Af Anne-Mette Ravn, adm. direktør i Hartmanns

I en tid, hvor vi forundres over hvidvasksager og anerkendte virksomheders underslæb og bestikkelses adfærd, vil jeg slå et slag for, at etik, moral og sandfærdighed i enhver organisation – først og fremmest reguleres gennem kulturen – og ikke gennem regler og kontrol.

Læs mere
Sammenlægning

Gode råd i forbindelse med sammenlægninger - hvordan bygger man bro?

19. oktober 2018

Chefpsykolog Louise Dinesen kommer her med nogle bud på, hvad der sker i os som mennesker, og hvordan vi kan hjælpe processen på vej, når to medarbejdergrupper skal integreres.

Læs mere