Afbrudt
Bliv leder af arbejdsglæde og styrk bundlinjen.

Bliv leder af arbejdsglæde og styrk bundlinjen.

28. marts 2023
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Arbejdsglæde er en vigtig faktor for trivsel og produktivitet på arbejdspladsen. En arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og føler sig glade, vil opleve lavere sygefravær, højere produktivitet og større tilfredshed blandt medarbejderne. Derfor er det vigtigt for ledere at tage aktivt ansvar for at skabe en arbejdsplads, hvor arbejdsglæde er i fokus.

Læs mere
Skab en god feedbackkultur

Skab en god feedbackkultur.

24. februar 2023
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Feedback kan for mange være rigtig svært at modtage og at give. Rigtig mange af os identificerer os med vores arbejde. Vi lægger måske ikke blod, sved og tårer, men følelser som stolthed, ærekærhed og passion i vores arbejde. Kritik eller blot rettelser af vores arbejde rammer derfor ned i præcis de samme følelser. Men feedback kan ses på bundlinjen. Forskning viser, at feedback er en af de stærkeste kommunikationsfaktorer, der påvirker tilfredsheden med jobbet. Feedback udvikler os, gør os endnu bedre og bidrager til refleksion over opgaveløsningen.

Læs mere
Quiet Quitting

26. september 2022
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Quiet Quitting- Det er jo bare et arbejde

Quiet Quitting. Hvordan skal du som leder forholde dig til fænomenet? Det er lige nu ”talk of the town”, hvor mere eller mindre alle indenfor HR og ledelse har en mening om fænomenet.  Definitionen på begrebet varierer en smule, men de fleste er enige om, at hovedbudskabet er; at arbejde ikke er alt her i livet.

Læs mere
Hold den gode tone og tænk før du taler

15. juli 2022
Af Marketing Koordinator Ida Maria Jiman

Hold den gode tone og tænk før du taler

Trivsel handler ikke kun om sammenhæng mellem opgaver og kompetencer, work-life balance og fodboldborde i kantinen. Det handler i lige så høj grad om, hvordan vi taler til hinanden. Den hårde og nedladende tone smitter, men det gør den gode heldigvis også.

Læs mere
Competent Jerks and Lovable Fools – kommer I (også) til at prioritere forkert når I ansætter en leder?

01. juni 2022
Af Senior Konsulent for Leadership & Change; Henriette Curtz Jansen

Competent Jerks and Lovable Fools 

De negative konsekvenser af en ’jerk’ i førertrøjen er store for den psykologiske tryghed og medarbejdertrivslen i organisationer og har vist at være en stærkt medvirkende faktor til manglen på videndeling.

Læs mere
Stress - kan kultur og relationer bekæmpe det?

26. april 2022
af Ida Maria Jiman, Marketing koordinator

Stress - kan kultur og relationer bekæmpe det?

Stress er ofte en reaktion, der opstår i et samspil mellem hver enkelt af os og vores omgivelser. Vi har alle været udsat for stressede situationer i støre eller mindre grad, eller måske vi skal kalde det ekstra travle perioder, hvor det kræver lige det ekstra af os for at nå i mål?

Læs mere
Psykologisk tryghed

19. april 2022
af Ida Maria Jiman, Marketing koordinator

Psykologisk tryghed i den frygtløse organisation

Psykologisk tryghed er på alles dagsorden og med rette. Med et solidt afsæt i forskning i psykologisk tryghed af den amerikanske Harvard-professor Amy C. Edmondson bliver det mere og mere klart, at vi er nødt til at fjerne tæppet og få fejl, mangler og problemer frem i lyset for at fremme innovation, læring og udvikling i organisationen.  

Læs mere
Stress – er det ikke bare normalt?

07. april 2022
Af Henriette Curtz Jansen

Stress – er det ikke bare normalt?

I den seneste store folkesundhedsundersøgelse scorer 30% af borgere i Region Hovedstaden højt på stressskalaen. Et markant 5% hop opad siden sidste undersøgelse i 2017. Konkret drejer det sig om 422 600 mennesker alene i Region H. (Kilde: "Hvordan har du det?"Sundhedsprofil for Region Hovedstaden og kommuner 2021). Er det normalt kan vi så spørge os selv? 

Læs mere
Fællesskabets betydning for arbejdslivet

07.april 2022
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Fællesskabets betydning for arbejdslivet - kan vi virkelig trives hver for sig?

Corona og dens mange restriktioner førte mange virksomheder direkte ud i det eksperimentelle rum, hvor vi både så fordele og ulemper ved lange perioder med hjemmearbejde. Vi så at mange medarbejdere satte pris på den øgede fleksibilitet, men vi har også set en påvirkning af  arbejdsfællesskabet og trivslen. Men er det ligefrem nødvendigt at møde ind på kontoret for at dyrke fællesskabet?

Læs mere
mental sundhed

11. marts 2022
Af Henriette Curtz Jansen

De unge mistrives – men hvad har det med din arbejdsplads at gøre?

Det sidste døgn er reaktionerne, på den nationale sundhedsprofil 2021, begyndt at fylde på flere medieflader. Alarmklokkerne ringer - igen. For allerede ved sidste måling, for fire år siden, var forskere og fagpersoner dybt bekymrede. Særligt for de unges mentale helbred. Men hvad kan vi gøre ved det - hvem kan gøre noget - og hvor kan vi sætte ind for at beskytte unges mentale sundhed? Og hvad kan du som arbejdsgiver gøre?

Læs mere
Fastholdelse

31. januar 2022
Af Pernille Orloff

Fastholdelse

Tilbyder du dine nøglemedarbejdere målrettet karriererådgivning?

I en tid hvor det kan være udfordrende at finde de rette medarbejdere er fastholdelse centralt. Fastholdelse er resultatet af flere elementer og indsatser. Det er en naturlig del af strategisk work force planning at identificere nøglekompetencer, funktioner og ressourcer - og blandt andet sikre fastholdelse, udvikling og/eller omplacering internt i forhold til fremtidigt kompetencebehov. 

Læs mere
Tager du arbejdstelefonen med på din ferie?

12. Juli 2021

Af Ida Jiman, Marketing Koordinator

Tager du arbejdstelefonen med på din ferie?

I am enjoying my holiday… I’m supposed to say that I’ll have limited access to email and won’t be able to respond until I return, but that’s not true. I will not respond because, I am enjoying my holiday"

 

Læs mere
Arbejdsmiljø

26. april 2021

Af Kasper F. Andersen, Konsulent

Se på det psykosociale arbejdsmiljø med de økonomiske briller

Ser du som leder på din virksomheds psykosociale arbejdsmiljø med samme briller som, du ser på virksomhedens økonomi?

Det psykosociale arbejdsmiljø kan for nogen være et vidt begreb. Det er svært at tage temperaturen på det psykosociale arbejdsmiljø.  Det er svært at måle direkte, da det psykosociale arbejdsmiljø ikke fysisk kan ses og så alligevel…måske det kommer til udtryk hvert tredje år i den klassiske APV-måling?

Læs mere
”Nærheds-, trivsels- og udviklingsdialog”

25 marts 2021

Af Ida Jiman,Marketing koordinator

Zoom ind på medarbejderens trivsel 

Mød Mette- Marie vores ”nye” HR and sales Consultant i region vest. Mette-Marie er en af vores medarbejdere, der under vores ”Nærheds-, trivsels- og udviklingsdialog” fik sat ord på, at hun i virkeligheden godt kunne tænke sig nye udfordringer karrieremæssigt.

Læs mere
Har du spurgt dine medarbejdere om de trives?

Har du spurgt dine medarbejdere om de trives?

3. marts 2021

Af Pia Sandengen, Head Of Marketing Communication og Ida jiman, Marketing Koordinator

Er der noget vi er stolte af i Hartmanns, så er det vores kultur. Kultur er jo svær at beskrive. Men forestil dig et åbent kontor, hvor du ofte hører grin og latter. Vi har det nemlig rigtig sjovt, imens vi arbejder. Vi kender hinanden godt. Vi stoler på hinanden og har tillid til at vores kollegaer vil os det bedste.

Læs mere
Skab stærke teams og en resiliens virksomhedskultur

Skab stærke teams og en resiliens kultur under corona 

24. februar 2021

Af Lene Eriknauer, Psykologisk Chefkonsulent

Resiliens er et psykologisk begreb for evnen til at håndtere stress og kriser eller anden modgang. En resiliens kultur er hurtigt til at modstå eller tilpasse sig krisen og ”komme igen” – bounce back og forward – med fornyet kraft. 

Læs mere
Future of work- med eller uden stiletter

Future of work- med eller uden stiletter

19. februar 2021

Af Ida Jiman, Marketing Koordinator i Hartmanns

Sidder vi virkelig i 2021 og diskutere om kvinder kan blive taget seriøst, hvis de har stiletter og gør noget ud af deres udseende udbrød vores CEO Anne-Mette Ravn, da vi nævnte debatten på LinkedIn om kvinders påklædning på arbejdsmarkedet. 

Læs mere

Sådan kommer du godt tilbage efter sommerferien

28. juni 2020

Armene er helt oppe over hovedet – batterierne er ladet op, familien er plejet og du er klar til kamp. Men kaster du dig hovedkulds ud i arbejdet med møder, overarbejde og alenlange to do-lister er kræfterne hurtigt brugt op. Det er hyper vigtigt at komme godt fra start med en blød landing. Læs artiklen her og kom godt tilbage på arbejde både fysisk og mentalt.       

Læs mere
corona ledelse kriseledelse debriefing

51% af de danske lønmodtagere oplever, at ledelsen på deres arbejdsplads er gode til kriseledelse

7. maj 2020

Af Louise Dinesen og Lene Eriknauer

En ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Voxmeter A/S viser, at mere end 50% af lønmodtagerne oplever, at ledelsen på deres arbejdsplads er gode til at kriselede medarbejderne igennem COVID19. Undersøgelsen viser imidlertid også, at mere end  20% af lønmodtagerne er uenige i, at ledelsen har været gode til at kriselede.

Læs mere
hold motivationen oppe under corona krisen

Hvordan holder vi gejsten oppe i corona-kaos?

30. marts 2020

Af Sara Pihl Hansen

To uger er nu gået, hvor børnene kravler på væggene, alt imens vi i hærdigt forsøger at holde styr på vores beredskabsplaner og online-møder. Måske er kadencen ved at falde lidt, måske er motivation også på nedtur og måske begynder en tomhed at sætte ind for såvel ledere som medarbejdere.

Vi kan som ledere bruge kriser som et vendepunkt for noget nyt, og derigennem sikre fortsat motivation. Vi må ikke spilde krise-tiden, vi må bruge tiden på at planlægge fremtiden og blive gode til fremtiden! Men hvordan holder vi motivationen oppe?

Læs mere