Afbrudt
Det tager kun 2 minutter at opsige en medarbejder

Det tager kun 2 minutter at opsige en medarbejder.

15. maj 2023
Af Pia Sandengen, PR and Marketing Manager og  Ida Maria Jiman, Marketing Specialist

Det tager kun to minutter at opsige en medarbejder, hvis vi glemmer alt om strategi, empati og efterfølgende støtte. Men opsigelsen af en medarbejder kræver mere end bare et hurtigt møde. I denne hektiske verden er det vigtigt at stoppe op og tænke over konsekvenserne før, under og efter opsigelsen. Strategisk tænkning før beslutningen, empatisk kommunikation under opsigelsen og efterfølgende indsats for at genskabe en sund arbejdskultur er afgørende. 

Læs mere
Kom godt videre efter opsigelser.

Kom godt videre efter opsigelser.

27. januar 2023
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Kom godt videre efter opsigelser under transformationer ved at tage hånd om både de opsagte og tilbageblivende medarbejdere. Den perfekte opsigelse findes nok ikke, men den kan og skal håndteres værdigt for den opsagte, hvis du vil sikre fremdrift. En vellykket transformation for virksomheden samt tilbageværende organisation og kun med begrænset nedgang i effektiviteten.

Læs mere
Fyret eller hyret

Hvordan skaber du gode ambassadører i både en fyret og hyret medarbejder? 

19. januar 2023
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Vi har et arbejdsmarked som er i konstant forandring. Nogle virksomheder råber stadigvæk højt efter manglen på de rette kompetencer, andre er begyndt at skære i budgettet for at holde på deres nuværende medarbejdere selvom ordrerne er nedadgående. Og så er der også virksomheder, der lige nu er nødsaget til at sige farvel og sende gode medarbejdere på et ufrivilligt næste skridt i deres karriere.

Læs mere
Hjælp dine opsagte medarbejdere videre med Tryghedspuljen

Hjælp dine opsagte medarbejdere videre med Tryghedspuljen

19. august 2022
Af Ida Maria Jiman, Marketing Koordinator

Med Tryghedspuljen kan du som leder yde en ekstra indsats overfor medarbejdere, der afskediges som følge af besparelser, organisationsændringer, lukning af institutioner/nedlæggelser af arbejdspladser eller kapacitetsændringer. Tryghedspuljen gør det muligt for dig at hjælpe din opsagte medarbejdere med et professionelt karrieresparringsforløb (outplacementforløb), uden at det belaster økonomien yderligere. 

Læs mere
af Outplacement, arbejder Hartmanns med det vi kalder Newplacement. Det gør vi fordi, at vi tror på, at du ikke blot skal sende dine medarbejdere ”ud” af organisationen, men snarere ”videre” - og i sidste ende hen imod en ny karriere. Derfor har vi valgt at kalde Outplacement for Newplacement.

Opsigelser – Måske den sværeste handling i lederskabet

27. august 2020

Af Sara Pihl Hansen, Marketingchef i Hartmanns

Opsigelser kan være en svær handlig at gennemføre. Der er mange følelser på spil og med konsekvenser til følge – både for den opsagte, men også for den tilbageværende organisation. Som leder er du i en nøgleposition. Du skal igennem en opsigelsessamtale, og samtidig skal du opretholde motivation, loyalitet og engagement for at sikre tryghed og fremdrift i organisationen. 

Læs mere
outplacement newplacement layoff fyring opsigelse afvikling exit exit-strategi

Opsigelser – panik eller parat?

4. februar 2020

Af Sara Pihl Hansen, Marketingchef i Hartmanns

Som ledere vil vi før eller siden komme ud for at skulle opsige en medarbejder af mange forskellige årsager. Det er aldrig en rar situation, det kan være svært, ubehageligt og/eller potentielt konfliktfyldt. Men med den rette forberedelse og beredskab kan vi gøre situationen og samtalen så god og værdig som muligt.

Læs mere
Håb - opsigelse

Mere håb - mindre krise

16. marts 2018

Af Ditte Darko, Erhvervspsykolog i Hartmanns

Opsigelsesprocesser er ofte tabubelagte og kalder på, at ledelsen fortæller håbet for noget bedre frem. Men hvordan fortæller man noget skidt, godt – uden at tabe ansigt og autoritet?

Læs mere