Vil du vide mere? Så kontakt:
- Navn: Lars Pelch
- Telefon: +45 4121 1333
- E-mail: lars.pelch@actief-hartmanns.dk
Når man som virksomhed skal opsige nogle af sine medarbejdere, er det vigtigt ikke at undervurdere de komplikationer og bivirkninger en opsigelsesrunde kan medføre. Alle faktorer skal medregnes. Det handler ikke kun om selve processen, men også om holdninger og handlinger – noget vi udmærket kan kalde kultur.
Opsigelser, uanset om det er mange eller enkeltstående, er en stor indgriben i menneskers liv og virksomhedens kultur. Jo bedre forberedt vi er på opgaven, jo mere værdigt forløber det for alle - og jo bedre kommer både virksomhed og berørte medarbejdere videre og frem.
Gennem mange år har vi erfaring med at rådgive og træne topledelse, mellemledere, tillidsrepræsentanter og HR i forbindelse med opsigelser.
Vi ved, at en opsigelsesrunde kan tage hårdt på de opsagte medarbejdere. Alle reagerer forskelligt. De fleste gennemgår de tre nedenstående faser, når de bliver opsagt.
Opsigelser er en hård handling at foretage. Der er mange følelser i spil. En opsigelse har følgevirkninger for både den opsagte og den tilbageværende organisation. Du er, som leder, i en hel central position. Først skal du gennem opsigelsessamtalen. Samtidig skal du sikre loyalitet, motivation og engagement hos de tilbageværende medarbejdere for at sikre fremtidig tryghed og fremdrift i organisationen.