Tiltræk de mest eftertragtede medarbejdere

Af Marketing koordinator Ida Maria Jiman

Tiltræk din næste medarbejder med et godt arbejdsmiljø og en god chef. Både et godt arbejdsmiljø og en god chef er vigtige faktorer, når vi overvejer et jobskifte. Selvom, hvad der er et godt arbejdsmiljø og beskrivelsen af den gode chef er en individuel og subjektiv holdning, er de begge afgørende faktorer for, at vi som medarbejdere har lyst til at skifte vores nuværende job ud. 

Hvilke overvejelser gør vi os ved jobskifte?

“Hvad er vigtigst for dig, hvis du skulle skifte job i dag?” Dette spørgsmål stiller vi i perioder på vores LinkedIn side.
Selvom en LinkedIn poll på ingen måde er repræsentativ for den brede befolkning, er den med til at vise os aktuelle tendenser omkring jobsøgning og tiltrækning af kandidater.

På spørgsmålet om, hvad der har størst betydning for, om den enkelte vil skifte job, svarer 44 % ”Virksomhedskulturen”, mens 30% prioriterer ”opgaverne” højest og 20 % løn. Den seneste poll lagde vi op her i sommerferieperioden. Og som du kan se her; www.linkedin.com tog kommentarsporet hurtig fart. De fleste beskrev  ledelse og gode kollegaer som særlige vigtige faktorer.

Et godt arbejdsmiljø og en god chef

Men, hvad er et godt arbejdsmiljø og en god chef? Der går en rød tråd igennem kommentarsporet, når den gode chef og det gode arbejdsmiljø bliver beskrevet.Mange skriver, at chefen skal være lyttende. ” En chef man ‘ved hvor man har’ altid kan komme til og omvendt”. 

Flere beskriver det gode arbejdsmiljø som, et miljø, hvor der er plads til forskelligheder. Der skal være ”smil og grin iblandet professionalitet hos kollegaer og ledere” skriver en. Og det er vigtigt med et miljø, hvor ”der bliver lyttet til medarbejderne, og man har en virksomhedskultur, hvor der er plads til folk med særlige evner og særlige udfordringer” skriver en anden.

Både fra forskning og vores praktiske arbejde med at forebygge og løse udfordringer for organisationer indenfor psykosocialt arbejdsmiljø ved vi, at ”et godt arbejdsmiljø” og ”god ledelse” er afgørende for, at vi som medarbejdere føler os trygge på vores arbejdsplads understreger Erhvervspsykologisk rådgiver i Hartmanns Louise Luxhøi.

”Trygheden giver os motivation og evnen til at sige til og fra uden frygt for at blive straffet eller ekskluderet. Vi ser i vores praktiske arbejde, at det understøtter udviklingen af en sund kultur med færre risici for både fejl og krænkende handlinger” supplerer Louise.

Fokuser på de mennesker, der udgør organisationen

Et godt omdømme skaber ikke sig selv. Sæt arbejdspladsen i første række. Husk, at dine medarbejdere taler om deres arbejde til sociale sammenkomster, med familien og vennerne og måske endda på sociale medier. Så se dine medarbejdere som ambassadører for arbejdspladsen. For også ordet om det gode arbejdsmiljø og den lyttende chef spreder sig.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gode råd og tips så du er klædt på til arbejdsmarkedet